IMATRANYTT

September 2018

Anslut dig till porttelefon

Välkomna dina gäster med porttelefon. Det är nu enklare att ansluta dig till porttelefonen, titta förbi HSB på Finlandsgatan 10 för att lägga till ditt namn och telefonnummer.

Nya rutiner för sena 
 betalningar

Vi vill informera att vi nu har tydliga rutiner för sena eller uteblivna betalningar. Att pengar kommer in till föreningens ekonomi i tid är som med alla företag en förutsättning för att kunna behålla positivt kassaflöde och betala våra leverantörer. Bostadsrättsföreningar bygger på att vi äger husen tillsammans och därmed bor till självkostnadspris.

En påminnelse skickas ut från HSB direkt efter förfallodatum. 10 dagar senare skickas ärendet till Alektum Inkasso som även lägger på sin egen avgift för att hantera ärendet. Återupprepade sena betalningar upptäcks automatiskt. Juridiska hållbara rutiner är på plats hela vägen till tvångsförsäljning av kronofogden.

Självklart hoppas vi att det inte ska bli nödvändigt och vi har valt ett humant sätt att hantera tillfälliga problem. Samtidigt ser vi det som att vi har en skyldighet att hålla ordning i föreningens ekonomi för alla medlemmar skull. Det är en tydlig och rättvis process för båda parter att förhålla sig till för den som hamnat på sned fot.


Förhindra inbrott

Det finns flera saker man kan göra för att förhindra inbrott.

Om inbrott ändå skett

  1. Pågående brott är alltid 112. Annars registrera polisanmälan på telnr 114 14 eller polisen.se. Du kommer behöva anmälningsnumret till försäkringsbolaget.
  2. Om du behöver akut hjälp, till exempel om dörren inte går att låsa så du inte kan lämna ditt hem, finns det hjälp att få. Vi har kollektivt bostadsrättstillägg hos Folksam, anmäl skada på 08-772 80 20 vardagar 7.30 - 17. (journr 0771-45 00 00). Uppge att du är boende i Brf Imatra, orgnr 7164166519. De kan även upplysa om självrisken och om de önskar utse företag som löser det akuta åt dig.
 Även HSB felanmälan kan ordna en provisorisk lösning, men du kan bli fakturerad för denna hjälp och det är upp till försäkringsbolaget om de vill betala denna faktura. De är tillgängliga dygnet runt.
  3. Du kommer troligtvis behöva ny ytterdörr. Om du inte hade säkerhetsdörr innan är detta en standardhöjning som du får betala själv. Vi har avtal med Proloc (08-470 33 34) för bra pris på säkerhetsdörrar, men du kan välja valfri leverantör. Hade du säkerhetsdörr innan, ställ frågan till Folksam om de vill ta denna kostnad. Det är då deras val vilken leverantör de vill använda.
  4. Kontakta ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring. De kan vilja ha en lista på vad du saknar för att få ersättning för detta.

Ge gärna feedback till oss i styrelsen hur du tyckte processen fungerade.

HSB Kund & Medlemsservice

Vår förvaltare HSB tar hand om administrativa ärenden som fakturafrågor, felanmälan, nyckelhantering och andra löpande ärenden.

Öppettider 1 sep - 30 jun
:

Tel: 010-442 11 00
service.stockholm@hsb.se
 Adress: Finlandsgatan 10

Felanmälan vardagar 8 - 17
 010-442 11 00


Akut felanmälan dygnet runt
 08-695 00 00

Fastighetsskötaren

Vår fastighetsskötare tar hand om teknisk drift i våra hus. Prata med dem innan renovering om vatten etc.

Tel: 08 - 751 11 12
Adress: Helsingforsgatan 45
 Öppet: Vardagar 07 - 08

Securitas

Störningsjour: 010-470 55 10
 Felparkering: 08-657 77 75


Höstens städdag

Dags för en gemensam storstädning. Den 20 oktober klockan 10 börjar vi med spännande uppgifter som att rengöra gemensamma utrymmen. Det brukar bjudas på lite fika till hjältarna också. En container kommer finnas vid miljöstugan för den som vill passa på att kasta egna grovsopor.

Det här med andrahandsuthyrningar...

Pekpinnespalten denna gång handlar om andrahandsuthyrning. Vi vill informera om att andrahandsuthyrning är tillåtet under begränsad tid av många orsaker men det ska skickas in en ansökan som sedan prövas utifrån angiven orsak i enlighet med gällande lagstiftning. HSB kan hjälpa till att skriva ansökan.

Andrahandsuthyrning utan godkänd ansökan är otillåten och är direkt kontraproduktiv mot poängen med bostadsrättsföreningar - att vi äger våra hus tillsammans och bor till självkostnads- pris. En andrahandshyresgäst är ofta inte speciellt intresserad av föreningens välmående eftersom denne saknar ekonomisk vinning på upplägget.