IMATRANYTT

Juni 2018

Ändrade rutiner för taggar

Våra elektroniska nycklar, taggar, hanteras numera av HSB istället för expeditionstider hos styrelsen. Detta för att kunna erbjuda bättre öppettider. Se ruta till vänster.

Vid borttappad nyckel, hör genast av dig så vi kan spärra den, på detta sätt kan vi undvika obehöriga i våra hus och minskad risk för inbrott. Ta med lägenhetsnummer (vita skylten på din dörr) och siffran på den tagg som är borta. Kostnadsfritt såklart. Det får fortfarande att maila info@brfimatra.se som tidigare, men numera går det även bra att maila eller ringa HSB.

Justering av månadsavgift

Från juli kommer avgiften du betalar till föreningen höjas med 2 procent. Det här är en inflationsjustering, senast avgiften höjdes var 2013, sedan dess har vi haft 2,5 procent inflation.

För dig som har dålig koll på tanken bakom bostadsrättsföreningar: Det finns ingen hyra, eftersom det inte finns någon att hyra lägenheten av. Vi är 256 medlemmar som tillsammans äger våra hus och bor här till självkostnads- pris. Ingen ägare kommer och pressar oss på att göra mer vinst. För att husen ska fungera behöver vi köpa en del tjänster av andra företag, t.ex. underhåll av tekniska installationer, ekonomisk administration, städning, värme, elektricitet och reparationer. Dessa tjänster beta- lar vi kollektivt för och det är den månliga avgiften, den som nu justeras. För att få en långsiktighet för husen har man bildat en ekonomisk förening dit vi väljer represen- tanter årligen. Det här upplägget är meningen ska en- gagera de boende för den gemensamma boendemiljön. Vill du också engagera dig, hör av dig till valberedningen, Hans Ringdal.

Det här är konceptet bakom den svenska bostadsrättsföreningen, brf. I många länder saknas konceptet eller är bara för välbärgade människor i inhägnade områden.

(Det du betalt till den förra ägaren, ”värdet av lägenheten” är egentligen rätten att få vara med i vår förening, ett pris som stiger eftersom utbudet av lägenheter är lägre än efterfrågan).

Grilla på gården

Utnyttja gärna våra grillar på gården denna härliga som- mar! Några regler dock.

Cykelstölder och förvaring

Det har förekommit flera cykelstölder på gårdarna.

Föreningens styrelse har uppdrag från årsmötet att ordna bättre cykelställ än de nuvarande, men det är för tajt med tid för att ordna till denna sommar. Vi ser över tänkbara alternativ. Kom gärna in med förslag.

HSB Kund & Medlemsservice

Vår förvaltare HSB tar hand om administrativa ärenden som fakturafrågor, felanmälan, nyckelhantering och andra löpande ärenden.

Öppettider
1 juli - 31 aug
 Måndag 8-12
Torsdag 13-18

Tel: 010-442 11 00
 service.stockholm@hsb.se
 Adress: Finlandsgatan 10

Felanmälan:
vardagar 8 - 17
010-442 11 00


Akut felanmälan dygnet runt
 08-695 00 00

Fastighetsskötaren

Vår fastighetsskötare tar hand om teknisk drift i våra hus. Prata med dem innan renovering om vatten etc.

Tel: 08 - 751 11 12 
 Adress: Helsingforsgatan 45
 Öppet: Vardagar 07 - 08

Securitas

Störningsjour: 010-470 55 10
 Felparkering: 08-657 77 75


Hjälp till på gården

Vi boende uppmuntras att hjälpa till att hålla rent på gårdarna, ta bort skräp och vattna våra plantor i detta härliga solsken. Gårdarna är allas gemensamma grönområden och som vi alla vill ha rena och snygga.

Det här med fimpar...

Ja och så en liten tråkig pekpinne, men det här med fimpar. De försvinner inte av sig själv.

I väntan på att det blir skräpfack i cigarettpaketen likt snusdosor, släck din fimp och lägg tillbaka i förpackningen.

Allt som kastas på backen måste någon ta upp, eller så sätter det igen rör för regnvatten på sin väg ut i sjön, orenat. Fimpar ska kastas som brännbart avfall, men var noga med att den är helt släkt.

Rondering under sommaren

Under sommaren kommer Securitas göra extra ronderingar. Det har tidigare visat bra statistik för att förhindra inbrott.